Satın Aldığınız Ürünün Ayıplı Olması Halinde Neler Yapabilirsiniz?
Eki 12
Satın aldığınız üründe bulunan ayıp konusunda şöyle bir ayrım vardır:
- a) Açık ayıp
b) Gizli ayıp
Açık ayıp ve gizli ayıba bir örnek vermek gerekirse; örneğin bir televizyon satın aldınız. Televizyonun ekranında çatlak görürseniz üründeki bu ayıp açık ayıp niteliğindedir. Fakat, televizyonun ekranında veya diğer hiçbir yerinde bir çatlak, çizik gözükmemekle birlikte, satın aldıktan sonra televizyonu çalıştırmak için gerekli tüm bağlantılarını sağladığınızda televizyon çalışmıyorsa veyahut bir süre çalıştıktan sonra ekran görüntüsü bozulmaya başladıysa bu durumda gizli ayıp söz konusudur.
Hangi ayıp türü için hangi süre içerisinde satıcıya başvurulabileceğiniz konusunu açıklayalım;
Açık ayıpta ürünü incelediğinizde ve ayıbı gördüğünüzde ürünü bu haliyle satın almamanız gerekir. Fakat, aldığınız ürün ambalaj içerisinde ise ve mağazada ürünü inceleyip görme şansınız yoksa, satın aldıktan ve ürünün tarafınıza teslimi tarihinden itibaren 30 gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüsünüz.
Aldığınız üründe bulunan gizli ayıp, muayene ile ya da kullanma ile ortaya çıkabilir. Üründeki ayıp gizli ayıp niteliğinde ise, dava zamanaşımı süresi içinde ve ayıp ortaya çıktıktan sonra derhal (dürüstlük kuralına uygun olan en kısa sürede) ihbar edilmesi gerekir. Ayıbın açık mı, yoksa gizli mi olduğunun tayininde ise, ortalama bir tüketicinin bilgisi dikkate alınmaktadır.
Ayıbın ağır kusur veya hile ile gizlenmesi halinde zamanaşımı süresinden yararlanılamayacağı, yasada açıkça ifade edilmiştir.
Hukukumuzda ayıp ihbarı kural olarak herhangi bir şekle tabi tutulmamıştır.
Tüketici ayıplı malı süresi içerisinde satıcıya bildirdiğinde,
- Bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, ya da,
- Malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi, ya da,
- Ayıp oranında bedel indirimi, veyahut,
- Ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir.
Tüketici bu 4 kalemden birini seçme hakkına sahiptir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Satıcının bu yükümlülüğünü yerine getirmemesi halinde, tüketici, İl Tüketici Hakem Heyetleri için 3.000 TL, İlçe Tüketici Hakem Heyetleri için 2.000 TL altında bulunan uyuşmazlıklarda Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurabilir. Tüketici hakem heyetinin vereceği karar tarafları bağlar. Taraflar bu karara karşı 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilirler.
Değeri 3.000 TL.’nin üzerindeki uyuşmazlıklarda ise Tüketici Mahkemesine başvurulması zorunludur.
Gerek satışı yapan mağaza gerekse de o malın üreticisi / ithalatçısı size karşı birlikte sorumludur.
Satın Aldığınız Ürünün Ayıplı Olması Halinde Neler Yapabilirsiniz?,